Škoda 100 - 130L/A















Škoda 100
Škoda 120
Škoda 130L/A
Kontakt
Home


Škoda 120 - Schade

Toto přibližovadlo jsem koupil od rodičů začátkem roku 2001 v dost zuboženém stavu. Karoserie byla sice relativně v pořádku, vyvařená v roce 2000, auto bylo celý život garážované. Motor na tom byl o poznání hůř. Překonání stovky bylo nemyslitelné stejně jako nějaký pocit z akcelerace.
První věc, kterou jsem musel provést bylo vyčištění a přetěsnění karburátoru. No a když už byl SEDR venku, tak jsem ho trochu upravil. Jak všichni víme, ostré hrany a nerovnost povrchu způsobuje tlakové ztráty a ty se v motoru rozhodně nehodí. Bez milosti jsem odstranil veškeré nerovnosti a hrany, za své vzala i odlitá čísla průměrů vzdušníků. Na fotce je dobře vidět výsledek mého snažení.


Když jsem uviděl v jakém stavu bylo od výroby sací potrubí, nemohl jsem ho neupravit.

Nejhrubší otřepy jsem vzal brouskem na vrtačce, jehlovými pilníky a nakonec šmirglpapírem. Hliník je při obrábění potřeba hodně mazat, hlavně při finálním dočišťování šmirglem. Na závěr jsem všechno přeleštil Silichromem a zvenku natřel červenou barvou. Výsledek je zajímavý, tato úprava se projeví na pružnosti motoru.


Další věc, která mi vadila byla nějaká, pro mě nepochopitelná, trojice trojúhelníků na plechové misce pod karbem. Na to mi stačily nůžky na plech a pilník. A když už byla tato miska venku z auta, nechal jsem ji poniklovat. Pravda na funkci se to neprojeví, ale je to působivé. :c))) Pro posunutí maximálního krouťáku do vyšších otáček, při kterých už má motor slušný výkon, jsem použil plastovou podložku (docela rana, nějakých 110,-Kč za kousek plastu) :c( Další věc bylo zkrácení sání. Brutální, provizorní, ale funkční. Stačila pilka na železo. Málem zařval i plech na němž je závit pro matici držící filtr :c)


Po této úpravě se auto po motorové stránce značně zlepšilo, nicméně projevila se další závada, tentokrát hodně nepříjemná. Nějak jsem nevěnoval pozornost úbytku chladící kapaliny a značným kouřovým efektům při startu (díky kterým získala má Schade přezdívku "Bílá dýmovnice") a občasnému vyvření. Když už bylo skoro nadlidské nastartovat v teplotách nižších než 0°C, musel jsem se navléct do montérek a něco s tím udělat. Po sundání hlavy se mi naskytl dost nelítostný pohled. Voda ve spalovacích prostorách udělala své...


Bylo nutné opatřit novou hlavu. Tu jsem koupil "po haluzi" LS-ovou i s ventily za 300,-Kč. Protože litina se ručně obrábí opravdu špatně, zavezl jsem hlavu odborníkům. Sací kanály zvětšit na 32mm (jsou dobře vidět na fotce), výfukové na 29mm, vyleštit a zarovnat. (docela ranec, 1800,-Kč i se snížením o 0.1mm )


Ventily jsem "z dlouhé chvíle" zbavil karbonu, lehce jsem jim upravil tvar a vyleštil je (podle vzorníku drsnosti na 0,1).


Dále bylo nutné vyměnit zdvihátka ventilů, které se pozohýbaly. Vybral jsem čtyři nejrovnější a sací ventily dostaly hliníkové.


Další věcí, kterou jsem musel vyměnit bylo víko ventilů, které jsem prohnul, když pod ním tekl olej. Teď už vím, že se musí dotahovat s citem a ne jako by se jednalo o šroub na kterém drží zbytek auta. :c) Toto zjištění mě stálo cca 250,-Kč za nové víko. Jenže hlava nebyla pořád ještě hotová a tak jsem zase neměl z dlouhé chvíle co dělat. Tak jsem víko nechal poniklovat.


Všechno se mi podařilo úspěšně složit, přestože se u mě jednalo o "průzkum bojem" a motor začal mít konečně uspokojivé parametry.


Další věc která motoru pomohla je příčňák od Netopýra. Výfuk jsem vrtačkou s ocelákem očistil až na kov a nastříkal černou žáruvzdornou barvou. (ve stádiu které je na fotce to pochopitelně neskončilo, to byl jen první pokus o nasazení zadního čela, jestli jsme to ostříhali dost :c)) trvala den a noc. Stačilo vzít nůžky na plech (když někdo spálil flexu- pozn. pro Náměstka), pilník, gumové kladivo a silné nervy.


Nakonec to všechno dopadlo tak, jak je vidět na fotkách. Motor se má čile k světu, a bez problémů stačí na Favority a Felície. Se spotřebou na tom taky není zle, nejsem sice zastáncem ekonomické jízdy, ale na 380Km dlouhé trati si vzal průměrně 6,3l/100Km.

Hotovo!!! Hotovo!!!

Původně jsem chtěl toto auto přestavět na Škodu 130L/A, nicméně karosérie není v takovém stavu aby se vyplatilo do ní vrážet další peníze a složitě jí opravovat, proto jsem se rozhodl auto rozebrat na prvočinitele, na LÁčko použít jen drobnosti, papíry (možná) a zbytek auta rozprodat. Tímto končí historie tohoto auta, které mi několik let vzorně sloužilo a ve stavu opraveném mě nikdy nenechalo stát na silnici.