Zatím bylo nutné vyměnit:
- Vývěvu posilovače brzd
- Spojkovou lamelu a přítlačák
-
Brzdové obložení
-
Výměna levé zadní brzdové trubičky
-
Výfuk
-
Výměna přední brzdové hadičky a repase třmenu
-
Oprava ložiska zadního kola
-
Obtokové hadičky vstřiků
-
Přední nárazník
-
Pravé přední světlo
-
Oprava karoserie
-
Výměna předních tlumičů
-
Výměna spojkového lanka
-
Hledání příčiny špatných startů
-
Opravy před zimou
-
Opravy, které jsem zbaběle svěřil servisu:
-
Lakování blatníku, výměna předních blinkrů
-
Opravy, které mě čekají:
Oprava výfukového potrubí:
Vzhledem ke špatnému stavu výfukového potrubí jsem byl nucen jej
opravit. Na potrubí jsem navařil plech s dírou 10mm zohnutý do vinklu v
místě kde z podlahy vylézají dva šrouby. Na Škodovácký silentblok
motoru jsem přivařil matici M8, pomocí které jsem silentblok
přišrouboval na levý šroub v podlaze. Plech na výfukovém potrubí jsem
nasadil na šteft silentbloku a přes pérovou podložku přitáhl maticí.
Výfuk už drží tam kde má, tato úprava nemá vliv na hlučnost výfuku v
interiéru. Pozor na délku potrubí, když se to přežene naráží při
akceleraci zadní stěna tlumiče výfuku do příčky tažného zařízení (což
je můj případ)!!!
Nahoru
Výměna brzdové trubičky:
Z důvodu prorezavění bylo nutné vyměnit levou zadní brzdovou
trubičku. Prorezla v místech u palivové nádrže, kde je vedena nešikovně
místem, kde se shromažďuje voda.
Jako náhradní díl jsem použil brzdovou trubičku ze Škody Favorit (na
centimetr stejně dlouhá, čím to bude? :c), která má stejné šroubení a
jak jsem zjistil i délku jako původní trubička. Tu jsem vymontoval z
hlavního brzdového válce a vycvakal z pod podlahy (tady vzalo přes
veškerou mou opatrnost za své několik plastových držáků) a vyprostil
zbytek trubičky z míst nad zadní nápravnicí. Novou trubičku jsem
namontoval (jak jinak) opačným způsobem k demontáži staré. Vedl jsem jí
kolem nádrže trochu jinak než byla původní, čímž jsem si usnadnil práci
a na funkci to nemá vliv. Největší problém je přitáhnout šroubení nad
zadní nápravnicí, toto vyžaduje značnou dávku trpělivosti a hodně
šikovné ruce...
Nahoru
Výměna brzdového obložení
Další oprava, kterou jsem musel provézt byla výměna brzdového
obložení. Toto proběhlo bez větších problémů, nebylo nutné zarovnávat
kotouče, jejich povrch byl rovný a tloušťka jen několik málo desetin
míň než nový kotouč. Po této opravě se začala projevovat velmi
nepříjemná věc - začal se zasekávat pravý brzový pístek. Toto je (dle
slov prodejce náhradních dílů) způsobeno použitím nevhodné brzdové
kapaliny, která naruší vnitřek hadic, kousek stěny se odloupne a
vytvoří "zpětný ventil". K výměně hadic jsem se zatím nedostal, nicméně
čeká mě to v nejbližší době.
.
Nahoru
Oprava ložiska zadního kola
Vzhledem k tomu, že začal citelně ubývat vzorek na vnitřní
straně levé zadní pneumatiky a auto začalo "plavat", byl jsem nucen
tomu přijít na kloub (v tomto případě spíš na náboj :-)). Sundal jsem
kolo a zjistil, že náboj vykazuje značnou vůli. Šroubovákem jsem sundal
nalisované víčko ložiska, vytáhnul segrovku jistící ložisko (tak dlouho
jsem v kuse už dlouho nenadával), důlčíkem narovnal zaklepanou část
matice ložisek a povolil ji "dvoumužňákem" (trhák na kterém je nasazená
asi metr dlouhá vodařská trubka) a sundal brzdový buben. Musel jsem jej
lehce poklepávat aby se uvolnilo brzdové obložení. To jsem také
zkontroloval, bylo v uspokojivém stavu. Jen samostav se zdál orezlý víc
než je zdrávo, nicméně pod heslem "nedrbej do toho co funguje" jsem
zvolil opravu ponecháním. S bubnu jsem vyndal vnější ložisko, velkým
ořechem vyklepl vnitřní ložisko a spolu s těsnícími kroužky je vymil v
leteckém petroleji. Ložiska vypadaly slušně, kuželíky ani klece
nevykazovaly známky opotřebení a tak nebylo nutné je měnit. Zběžně jsem
očistil brzdové pakny a štít brzdy a osu kola, namazal ložiska, nasadil
je do bubnu, celek jsem nasadil na hřídel, nasadil podložku a pomocí
výše zmiňovaného "dvojmužňáku" dotáhnul matici tak, aby se buben otáčel
lehce, ale bez znatelné vůle. Nakonec jsem zjistil zaklepnutím do
drážky matici a naklepnul zpátky víčko náboje. Matice byla povolená
skoro o půl otáčky. Celá oprava netrvala víc než hodinu a na jízdních
vlastnostech je to hodně znát, auto jede zase rovně, sedí a řízení je
plynulejší. Snížila se hlučnost a zmizelo klepání (které jsem původně
dával za vinu výfuku).
Nahoru
Výměna přední brzdové hadičky
Vzhledem k tomu, že po výměně brzdových destiček se občas
zasekl pravý přední brzdič v zabržděném stavu, dal jsem se do opravy
této malinké záhady. Poradil mi člověk prodávající ND. Materiál hadičky
údajně nevydrží dlouhodobě snášet jinou brzdovku než originální (která
se samozřejmě aspoň jednou za rok mění) a narušený povrch hadičky může
udělat prakticky zpětný ventil, takže buď nezabrzdíš vůbec, nebo naopak
brzdíš stále. Toto byl i můj případ. Koupil jsem novou hadičku, sadu
těsnění a manžetu pístku. Nejprve jsem rozhýbal odvzdušňovák (údajně se
rád láme a je nepřiměřeně drahý), vyndal brzdové destičky, sundal třmen
z uložení a šlapáním po brzdovém pedálu vyrazil pístek z třmene.
Původní brzdová hadička byla zralá na vyhození, proto jsem se nikterak
nesnažil ji sundat v jednom kuse a u brzdiče jsem ji uřízl. Na to co po
ní zůstelo už šel nasadit ořech, což ulehčilo povolení jejího zbytku na
třmenu. Překvapilo mě, že převlečné matice nebyly
zarezlé a šly bez větších protestů povolit.
Bastlíř který byl v brzdiči předemnou měl asi trochu naspěch,
protože mu spadl pístek (podle povrchu na beton) a tak bylo potřeba ho
malinko doleštit. Další problém byl až při skládání brzdiče. Pístku se
přez těsnění do třmenu opravdu nechtělo. Povedlo se mi to složit
až po opravdu dukonalém namazání brzdovkou. Je nutné dobře vyčistit
drážku v brzdiči ve které je zasazený těsnící kroužek, každá desetina
milimetru na průměru je při skládání potřebná. Před nasazením prachovky
jsem pístek ještě natřel silikonovou vazelínou.
Složený brzdič jsem namontoval zpět na nápravu, nasadil jsem
destičky, namontoval novou hadičku, brzdu odvzdušnil, do nádržky jsem
dolil
potřebné množství brzdové kapalivy a brzdy už zase spolehlivě fungují.
Tato oprava zabrala zhruba dvě hodiny času.
Nahoru
Kontrola a opravy po zimě
Sazínka jsem odrezil (levá část A sloupku kolem pantů dveří a
přilehlé okolí včetně části prahu, škrábanec na B sloupku, přechod mezi
prahy a zadními blatníky a spodky dveří), mimo jiné měnil nárazník a
pravou přední lampu, které teda od loňského září ležely v garáži.
Šrouby držící nárazník jsem musel vzít flexou, povolit bohužel nešly
ani s použitím WD-40. Přední šrouby nového nárazníku na tom byly
podstatně lépe, WD-40 se v tomto případě osvědčil. Šrouby držící boky
nárazníku v blatnících jsem pochopitelně nové neměl, proto jsem
použil ty, co mi zrovna přišly pod ruku. Pro jistotu jsem držáky
nárazníku ještě odrezil a natřel základní barvou.
Přední světlo jsem sehnal z novějšího typu, soudě podle minima kovových
částí, které byly nahrazeny plastovými. Naštěstí bylo plně
kompatibilní, takže jsem nemusel nic upravovat. Zase jsem zjistil, že
toto auto je jedna velké skládačka, světlo se dá vyměnit bez
použití nástrojů.
Při této příležitosti jsem zjistil, že byl Sazínek lehce bouraný na
předek, chladičová stěna je cca 5cm víc vzadu, neseděl tam nárazník
a maska. Tyto jsou o cca 20mm víc vzadu. Držák nárazníku byl poohýbaný
až haňba.
Taky jsem opravil klaxon, lép řečeno jsem odstranil korozi z kontaktu a
přihnul držák klaxonu do polohy před výše zmiňovanou kolizí.
Pohled do motorového prostoru mě lehce vyděsil. Zjistil sem, že hadičky
na obtocích byly steřelé až běda, dokonce tak, že hadička
které svádí naftu zpět ke vstřikovacímu čerpadlu do vratu nádrže je
roztrhlá tak, že nafta z toho tekla na motor. Hadičku jsem nahradil
oplétanou gumovou hadicí která je použitá na Š120 mezi chladičem a
odvzdušňovacím ventilem. Zajímalo by mě, kolik nafty jsem postupně
vypustil na zem :-(
Jinak mě motor příjemně překvapil, za 6000km od výměny oleje se
ztratila sotva decka. Hladina je stále mezi ryskami minima a maxima.
Nahoru
Oprava karoserie
Po zevrubné prohlídce po zimě jsem zjistil, že jestli budu
chtít auto zachovat pro další generace, budu muset co nejdřív opravit
karoserii.
Tak jsem vymontoval sedadla, vyndal koberečky a nestačil jsem se divit.
Je zbytečné rozepisovat se o tom, co jsem objevil,
následující obrázky hovoří za vše.
|
|
|
Uložení zadní nápravy |
Díra v LP podběhu |
Uložení zadní nápravy |
|
|
|
Díra v LP podběhu |
Podlaha |
Pohled skrz podběh (od kola dovnitř) |
|
|
|
Detail díry v LZ podběhu |
Jak se dělají díry (kladivo a dláto) |
Áda & Chátra |
|
|
|
Díra už není |
Ani zevnitř |
Podběh jak od Forda |
|
|
|
Celkový pohled (sochařská práce) |
Tak to vypadá bez světel
|
Nový? Ne, vypraný v Perwolu |
|
|
|
Zadní náprava natřená odrezovačem |
There is a hole in wheel arch :-) |
Nádrž pryč, náprava pryč |
|
|
|
Cosi tu chybí, nemyslíte? |
Detail díry pod nosníkem nápravy |
Ani tunel neušel korozi. |
|
|
|
Tady byla nádrž... |
Podlaha kufru dopadla relativně dobře |
Tlumex!!! |
|
|
|
Jak se natírá podvozek |
Nový držák chladiče |
Detail ventilátorů |
|
|
|
Tlumex tady |
Tlumex tam |
Tlumex kam se podívám |
Tato oprava si vyžádala necelých 6 týdnů práce. Nejhůř byl
poškozen levý přední podběh a podlaha pod řidičem. Další díry jsem
našel pod zadními sedadly kolem uložení zadní nápravy. Podlaha kufru
byla taky poškozená, dokonce víc než jsem prvně předpokládal. Tlumící
hmotu pod kobercem jsem nahradil fólií určenou k tepelné izolaci stěn
za radiátory. Tuto fólii jsem použil kvůli tomu, že jsem natřel
tlumexem i vnitřní stranu podlahy, která by mohla v horkých letních
měsících pěkně smrdět :-), čemuž zabrání hliníková fólie na této
izolaci. Další věc kterou jsem musel opravit bylo ložisko pravého
zadního kola. Vzhledem k tomu, že oprava je shodná s výše popsanou
opravou tohoto ložiska, pouze na levé straně, nebudu se o ní
rozepisovat. Také jsem vyměnil lanovody ruční brzdy, levý to už opravdu
potřeboval.
Nahoru
Výměna předních tlumičů
Jak tomu tak bývá u takto starých aut, když chce člověk něco vyměnit,
musí vyměnit ještě všechny sousedící součásti. Pořídil jsem nové přední
tlumiče Starline, nicméně po stažení pružiny a vyklepání původního
tlumiče jsem objevil zničené axiální ložisko. Hned druhý den jsem
koupil ložisko v sadě se silenem, bratru za 578,-. V horečkách (jo,
člověk mého formátu zásadně onemocní v létě a zrovna tehdy když má
dovolenou) jsem ložisko a silen přiměřil k původnímu a divil jsem se,
jak může být taková věc za pouhých 18 let poškozená, prakticky k
nepoznání.
Při
výměně tlumiče a ložiska je nutno postupovat následovně: Povolit
objímku tlumiče a tuto stáhnout z tlumiče co nejníž. Stáhnout pružinu
stahováky, povolit tři šrouby držící hrnec tlumiče na podběhu, sundat
brzdič, (ten je dobré chytit drátem za držák brzdové hadice v podběhu),
povolit kulový čep spodního ramene, vyklepnout ho z držáku tlumiče (jak
nazvat to na čem drží zhora tlumič, zespodu kuláč, z jedné strany kolo
a z druhé strany poloosa?...) směrem dolů. Na pravé straně je to bez
problémů, na levé straně se mi povedlo vytáhnout ještě poloosu z
převodovky, takže kaluž PP80-ky na zemi...
Při zpětné montáži jsem
nejdřív složil celou sestavu tlumič, pružina (stále stažená stahováky),
ložisko, silen, hrnec na ponku, drátem jsem svázal horní konec pružiny
s ložiskem a hrncem (kdo to bude dělat pochopí proč) a postupně
povoloval stahováky. Až to bylo hotové, přestřihnul jsem dráty držící
pružinu s ložiskem a hrncem. Celou sestavu jsem potom našrouboval do
podběhů, nasadil zpět kuláče spodních ramen a namontoval brzdiče. S
geometrií jsem si hlavu nedělal, zrovna jsem měnil kulové čepy řízení a
tak šlo auto na stolici, kde mu udělali geometrii.
Celá oprava se dá
zvládnout za jedno odpoledne ve dvou lidech. Nám s Náměstkem (ještě
jednou díky!!!) to trvalo dva dny, než jsme si na jedné straně
vypracovali tento postup. V letáku přibaleném k tlumičům i ložiskám
totiž používají jiný stahovák a hlavně lanka kterými doporučují
stáhnout celou sestavu tlumiče, aby nebylo nutné sundávat kuláč
spodního ramene. Tak si říkám, má vůbec 205-ka nějaké horní rameno
přední nápravy? :-)
Ještě okrajově k výměně kulových čepů řízení.
Původní čepy byly v takovém stavu, že jsem se divil, že to ještě vůbec
nějak fungovalo. Vůle řádově 3-4mm na každém čepu. Povolil jsem matici
kulového čepu, tuto jsem nevyšrouboval abych nepoškodil závit...COŽ JE
CHYBA!!!! Matice se musí úplně odšroubovat, protože pokud zůstane na
čepu a ten se odklepne, není možné ji povolit, protože čep se protáčí.
Po nahřátí pojistné matice na tyčce řízení a jejím povolení bylo možné
starý čep vyšroubovat a vyměnit za nový. Jak prosté. Geometrii následně
nastavili v servisu, jsou ještě věci ve kterých si zatím nevěřím.
Nahoru
Výměna spojkového lanka
V neděli po Barumce jsem šlápnul na spojku, že zařadím 5-ku a
pedál se s lehkým cvaknutím propadl na zem a nehodlal se vrátit.
Zjistil jsem, že se zlomil plech mezi lankem a pedálem v místě ohybu
plechu. Podle lomu nepraskly všechny ohyby najednou, ale postupně. Hned
v pondělí jsem koupil nové spojkové lanko (přestože jsem si byl jistý,
že v garáži je několik přetrhlých spojkových lanek i s plechovými
úhelníky, lanka jsem našel, ale plech ani jeden...). Po vymontování
vzduchového filtru (kvůli přístupu) jsem povolil dvě matky na šroubu
spojkového lanka, na pedálu jsem sundal pojistku čepu a čep samotný.
Nové lanko s plastovými a gumovými kroužky jsem namontoval zpět na
vypínací páku spojky a poté jsem namontoval zpět čep na pedálu a
zajistil ho pojistkou (já vlastně ne, po nějaké době jsem ztratil nervy
a Pája mě ochotně zastoupil, thanx!!!). Po seřízení výšky pedálu jsem
namontoval zpět airbox a hadice vzduchu. Oprava nezabrala víc než
hodinu a kvůli tomu, že jsem čep v pedálu namazal, ztratilo se i vrzání
spojkového pedálu a spojka jde o poznání lépe.
Nahoru
Hledání příčiny špatných startů
Přestože Sazínek vždycky startoval naprosto vzorně, ráno po
výměně spojkového lanka mě nepříjemě překvapil tím, že nenaskočil na
poprvé, co hůř ani na podruhé a když se konečně povedlo nastartovat,
nechtěl držet volnoběh. Toto jsem přisuzoval tomu, že není dost nafty,
přestože kontrolka nouzového zbytku paliva ještě nesvítila a vzhledem k
tomu kolik jsem ujel od posledního tankování by ani svítit neměla. Po
natankování se ale závada opakovala a já jsem začal přemýšlet kde a za
kolik seženu vstřikovák. Po otevření motorového prostoru jsem ale
uslyšel slabý pískavý zvuk, který vycházel od vstřikovacího čerpadla,
konkrétně od palivové hadice. Když jsem s ní pohnul, přestalo to
pískat. Bylo mi jasné, že si přisává vzduch a tak jsem hned vyměnil
svorku na hadici. Tato malá oprava vyřešila problémy se špatnými starty
a volnoběhem. Budu muset zkontrolovat stav hadic a stahovacích pásků ať
se podobný problém neopakuje.
Nahoru
Opravy před zimou
V průběhu provozu se vyskytly tyto chyby:
- zvýšený volnoběh
- znovu se objevily problémy při startech
- únik oleje z motoru
Zvýšený volnoběh byl způsobený šroubem na ovládací páce vstřikovacího čerpadla. Tento přireznul k plastovému táhlu, které se nevracelo do základní polohy. Spoj jsem rozebral, očistil od rzi a promazal vazelínou.
Co se týče řešení problémů při startech, tentokrát už jsem věděl po čem jít. Zkontroloval jsem stav palivové hadice a zjistil jsem, že je žalostný. Hadice byla po celé délce zpuchřelá a tak jsem ji vyměnil. Samozřejmě jsem vyměnil i svorky.
Olej z motoru unikal pod víkem ventilů. Toto jsem demontoval a vyměnil jsem těsnění. Přestože jsem nepoužil žádný tmel, zdá se, že olej už tudy neteče. Malá poznámka: Pozor při utahování šroubů víka ventilů, zbytečně velký moment nemá význam, neboť víko má ze spodní strany nálitky, kterými se opře o hlavu motoru a k další deformaci těsnění tak nedochází.
Dále jsem chtěl měnit rozvodový řemen, nicméně vzhledem k tomu, že má najeto "pouze" 45 000km a jeho stav je slušný, zvolil jsem opravu ponecháním :-).
Dolití provozních kapalin beru jako samozřejmost, ale taky se o něm zmíním. Nádržky ostřikovačů jsem dolil nemrznoucí kapalinou, dolil jsem motorový olej (přestože jej budu ve velmi krátké době měnit, proto jsem taky vyměnil vzduchový filtr, když mi zbyla trocha času) a doplnil jsem vodu v akumulátoru. Při jeho kontrole jsem se trochu zděsil, hladina ve všech článcích byla hodně pod normálem a do akumulátoru se "vešlo" skuro půl litru destilky.
Jen tak mimochodem, konečně jsem přezul na zimní pneumatiky a když už zimní pneumatiky, tak jedině Good Year Ultra Grip 6...
Nahoru
Opravy, které jsem zbaběle svěřil servisu
Vzhledem k arktickému rázu počasí a akutní potřebě přemísťování mé maličkosti, musel jsem svěřit tyto opravy servisu:
- výměna ložisek předních kol
- výměna ramen přední nápravy
- výměna gufer převodovky
- výměna manžet poloos a jejich namazání
Tato legrace mě přišla na 9 800,-, což je docela ranec. Přední náprava ztichla, vůle v řízení se zmenšily a auto se chová jak vyměněné. Teď jen doufám, že mě v nejbližší době nečeká oprava podobného rozsahu, nebo podobně finančně náročná.
Nahoru
Oprava laku blatníku a výměna předních blinkrů
Konečně jsem se dokopal k opravě laku blatníku. Poté co jsem odstranil původní lak, který popraskal a odpadával
po kusech jsem blatník nastříkal základní barvou a skoro měsíc s tím jezdil, no dnes konečně jsem to stříknul lakem.
Nejdřív jsem blatník samozřejmě umyl a lehce přejel šmirglem.
Když už jsem měl vytažený blinkr z blatníku, rozhodl jsem se jej nahradit novým, který už dva měsíce vozím v kufru. Pravda,
náhradní výrobce to trochu neodhadl a tak je mezi blinkrem a blatníkem cca 5m mezera. Druhý blinkr jsem vyměnil taky, aby to
bylo symetrické :-) Když už jsem se tak vrhl na ty kosmetické úpravy, konečně jsem porovnal vzpěru na které drží nárazník a ejhle,
zmizela mezera mezi nárazníkem a blatníkem. Teda skoro :-)
Nahoru
Opravy, které mě čekají:
- výměna gufera u náhonu vývěvy (teče)
- přetěsnění převodovky
- oprava vývěvy (patrně výměna ložiska)
- výměna spojky (už to není ono, začíná prokluzovat)
- výměna manžety, gumičky a hadičky k levému brzdiči (jen tak pro sichr)
- konečně sehnat a namontovat řemenici vývěvy posilovače brzd
Nahoru